مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خبر داد :

استان ایلام رتبه اول خشکسالی کشور با ۴۶ درصد کاهش بارندگی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: استان ایلام با ۴۶ درصد کاهش بارندگی در سال جاری رتبه اول خشکسالی کشور را دارد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ایلام، علی پوراحمد افزود : در حال حاضر مساحت ۲٠ هزار کیلومتر مربعی استان درگیر خشکسالی گسترده شده و متاسفانه از هلیلان تا دهلران را در بر گرفته است.

وی اظهار داشت: کاهش بارندگی علاوه بر تاثیر سو بر طبیعت استان، سبب افت شدید منابع آب های سطحی و زیرسطحی شده و به تبع آن صنعت، کشاورزی و محیط زیست را به شدت تحت تاثیر قرار داده و طبیعتا در ادامه امنیت غذایی و معیشت مردم  نیز دچار مشکل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام تاکید کرد : وضعیت استان از لحاظ بارش ها بسیار نگران کننده و خشکسالی پیاپی استان را در حالت بحرانی قرار داده است.

 

کاهش ۴۶ درصدی بارندگی در استان ایلام

وی ادامه داد: میزان بارش های سال زراعی جاری در ایلام تاکنون ۱۸۱ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد و نسبت به سال گذشته که خشکترین سال نیم قرن گذشته نامگذاری شده ۴۲ درصد کاهش نشان می دهد.

پوراحمد خاطر نشان کرد: دوسال پیاپی خشکسالی منابع آبی استان را تحت تاثیر قرار داده که ماحصل آن کاهش رواناب رودخانه ها بعضا تا ۸۲ درصد، کاهش محسوس آبدهی چشمه ها، افت سطح تراز آب زیر زمینی و کاهش حجم سدهای استان به حدود ۴۶ درصد بوده است، که با شروع فصل گرم و افزایش تبخیر و از طرفی افزایش مصرف این ناترازی بین منابع و مصارف بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام عنوان کرد: تغییر اقلیم و بروز سیکلهای مکرر خشکسالی و ترسالی و همچنین عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارشها و توپوگرافی خشن استان، ما را ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی برای مهار روانابها و استفاده از آن در زمان کم بارشی و خشکسالی خواهد نمود.

کد خبر: 1017
  تاریخ خبر : چهارشنبه 24 فروردین 1401
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 24 فروردین 1401
 لیسانس حقوق
 564