مدیرعامل آب منطقه ای خبر داد :

ایلام، رتبه اول کاهش دریافت نزولات جوی کشور

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: در سال آبی جاری، با کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش ها، استان ایلام، رتبه اول کاهش دریافت نزولات جوی کشور را داراست. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ایلام؛ علی پوراحمد با بیان اینکه آورد متوسط بلندمدت رودخانه های منتهی به سد ایلام به طور میانگین ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال است اما تاکنون تنها ۱۰ میلیون متر مکعب آب معادل ۱۰ درصد وارد دریاچه این سد شده، افزود : میانگین حجم آب ذخیره شده سدهای استان هم اکنون ۴۸ درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۳۰ درصدی ذخایر آبی دارد.

وی ادامه داد : کاهش بارندگی تاثیر جدی بر تشدید کاهش منابع آبی داشته در حالی که مصرف سالانه مصرف آب از دریاچه سد ایلام با احتساب تبخیر قریب به ۳۲ میلیون متر مکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام ضمن تاکید بر اینکه آورد برخی رودخانه های استان تا ۸۵ درصد کاهش پیدا کرده است و این روند در رودخانه های منتهی به سدهای مخزنی نمود بیشتری دارد، اظهار داشت : سال گذشته، کشور خشک ترین سال نسبت به ۵۰ سال گذشته را تجربه کرد و امسال نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش بارندگی داریم.

پوراحمد با بیان اینکه تاثیرات خشکسالی کنونی بیشتر از یک خشکسالی عادی است، تصریح کرد : تاثیر منفی ۲ سال خشکسالی متوالی بر روی منابع آبی استان اعم از سطحی و زیرزمینی در حال نمایان شدن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام در پایان ضمن تاکید بر اینکه بحران خشکسالی بر محیط زیست، آب شرب خانگی، کشاورزی و صنعت تاثیر بی سابقه گذاشته است، خاطر نشان ساخت :  بیشتر چشمه ها یا کم آب و یا خشک شده اند، عمده رودخانه های دائمی به شدت کم آب شده و میزان ورود آب به دریاچه پشت سدها به شدت کاهش یافته است که برای عبور از شرایط فعلی نیازمند رعایت الگو و مدیریت مصرف از سوی شهروندان هستیم .

کد خبر: 1021
  تاریخ خبر : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401
 لیسانس حقوق
 638