در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی عنوان شد:

اقدامات پیشگیرانه خاصی به جهت تامین آب پایدار استان درحال انجام است

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ایلام؛ جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان با حضور دکتر بهرام نیا استاندار ایلام و معاونین، معاونت پیشگیری از جرم دادگستری، فرمانده نیروی انتظامی، مهندس پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و سایر اعضا در سالن جلسات شهید رجایی استانداری برگزار گردید.

در این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کلی منابع آب استان، حجم مخازن سدها و مقایسه با سنوات قبل، گفت: کاهش برداشت از سد ایلام، جداسازی آب مورد نیاز فضای سبز از شرب و افزایش برداشت از سایر منابع آب شرب از جمله اقدامات پیشگیرانه ای محسوب می شود که به جهت تامین آب پایدار شهر ایلام در حال انجام است.

مهندس علی پوراحمد افزود : سطح سفره آب های زیرزمینی در حال افت است و آبدهی رودخانه های استان نیز کاهش چشمگیری داشته که این موضوع وضعیت مخازن سدها را در شرایط نگران کننده ای قرار داده است .

وی یادآور شد:  فرهنگ سازی در کلیه زمینه ها بالاخص مصرف بهینه آب هم برای شرب و هم برای مصارف کشاورزی و سایر مصارف نیاز بوده و شرکت آب منطقه ای استان با تشکیل گروه های گشت و بازرسی و حمایت قضایی و انتظامی از هیچ تلاشی برای این مهم دریغ نورزیده است.

مهندس پوراحمد در پایان خاطرنشان ساخت: تغییر اقلیم و بروز سیکلهای مکرر خشکسالی و ترسالی و همچنین عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارشها و توپوگرافی خشن استان، ما را ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی برای مهار روانابها و استفاده از آن در زمان کم بارشی و خشکسالی خواهد نمود.

در ادامه این جلسه، دکتر بهرام نیا هدف از تشکیل این جلسه را هماهنگی و انسجام در برنامه‌های سازگاری با کم آبی در سطح استان و متعادل سازی منابع و مصارف آب برشمرد و گفت : با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در سال آبی جاری، تداوم خشکسالی و به تبع آن کاهش ذخایر منابع آبی موجود، تبیین برنامه های هدفمند یکی از ارکان اساسی مدیریت عبور از تنش آبی است که توازن بین عرضه و تقاضا از فاکتورهای مدیریت صحیح آب محسوب می شود.

 استاندار ایلام ضمن تقدیر از اقدامات و برنامه ریزهای مدیریت شرکت آب منطقه ای ایلام در مدیریت منابع آب استان، تصریح کرد: شرکت آبفای استان هرچه سریع تر نسبت به تکمیل تصفیه خانه خود اقدام  نماید تا مشکل تامین آب فضای سبز استان و شهرداری مرتفع گردد.

دکتر بهرام نیا با  تاکید بر برنامه ریزی اصولی قبل از هرگونه بحران، تصریح کرد : اگر پیش بینی لازم و برنامه ریزی نداشته باشیم قطعاً در تامین آب شهروندان دچار مشکل خواهیم شد.

استاندار ایلام خاطرنشان ساخت: برنامه تغییر الگوی کشت از سوی وزیرجهاد کشاورزی به استانداران ابلاغ گردیده که استانداران متناسب با میزان آب و شرایط هر استان سیاست گزاری خواهند نمود.

استاندار ایلام در پایان از اقدامات و مدیریت تاثیرگذار شرکت آب منطقه ای استان در بخش مدیریت مصرف، توازن بین منابع و مصارف، کنترل اضافه برداشتها و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیرمجاز استان قدردانی کرد.

گفتنی است سایر اعضاء نیز پیشنهادات و راهکارهای خود را ارائه نمودند.

کد خبر: 1067
  تاریخ خبر : یکشنبه 1 آبان 1401
  آخرین به‌روزرسانی : یکشنبه 1 آبان 1401
 لیسانس حقوق
 754