اختتامیه طرح ملی داناب، انسان و محیط زیست در ایلام

آیین اختتامیه طرح ملی داناب «طرح ملی دانش آموزی نجات آب» با حضور مسئولین آب منطقه ای استان، اداره کل آموزش و پرورش، دانش آموزان منتخب دوره و متولیان برگزاری این رویداد در محل دبیرستان دخترانه استعداد های درخشان (فرزانگان) ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ایلام، آیین طرح ملی داناب با عنوان" گسترش سواد آبی، انسان و محیط زیست" با حضور دکتر بسطامی معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان ،  دکتر زینی وند سر گروه کتاب انسان و محیط زیست استان ، خانم منصوری دبیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان و مشاور آبانگاه، دبیران  و دانش آموزان برتر این طرح در مدرسه فرزانگان ایلام برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم دکتر بسطامی معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان با مروری بر اقدامات صورت گرفته در راستای گسترش سواد آبی در سال تحصیلی اخیر ، هدف نشست حاضر را تقدیر از برگزیدگان این طرح برشمرد.

وی از همکاری های موثر شرکت آب منطقه ای استان در مسیر پشتیبانی از آموزش و توجه به سواد آبی تقدیر و اعلام آمادگی نمود تا در سال تحصیلی پیش رو نیز همکاری ها در این رابطه ادامه داشته باشد.

دکتر زینی وند سرگروه کتاب انسان و محیط زیست استان در این مراسم ضمن تقدیر از مدیرعامل و مجموعه همکاران شرکت آب منطقه ای استان ایلام در خصوص اشاعه و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع آب در راستای صیانت از محیط زیست، گفت: اقدامات شرکت آب منطقه ای استان ایلام در خصوص مجموعه فعالیتهایی که در راستای ترویج سواد آب انجام داده، قایل تحسین و تقدیر است.

وی افزود : در کتاب سواد آبی، نهادها و ارگان های دیگر هم تعریف شده است اما تنها نهادی که در این خصوص با اداره کل آموزش و پرورش همکاری موثر دارد، شرکت آب منطقه ای استان است که نشان از دغدغه مند بودن مدیران این مجموعه در حوزه حفاظت از منابع آب است .

دکتر زینی وند اظهار داشت: کتاب انسان و محیط زیست به عنوان یک کتاب تحولی در حوزه آموزشی سعی در تغییر اساسی در مسیر یادگیری ها دارد که هم اکنون 120 معلم در سطح استان در حال تدریس این کتاب هستند.

وی چالش های جدی در این خصوص را عدم تشکیل بانک مدرسین این کتاب و کلی گویی در تدریس آن برشمرد و خاطرنشان ساخت: نیازمند آموزش های خاص تلفیقی و حرفه ای در راستا تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن هستیم.

منصوری دبیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان نیز در این مراسم ضمن تقدیر از اداره کل آموزش و پرورش استان، مشاوران شرکت آبانگاه  و دانش آموزان عزیز که بار یادگیری و انتقال این مهم را بر عهده دارند، گفت: بحث بحران منابع آب در دنیا، کشور و به تبع آن استان به یک چالش مهم تبدیل شده است.

وی افزود: حفاظت و صیانت از منابع آب برای تمامی مصارف از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و ... بر همه لازم است چراکه برداشت بی رویه از منابع آب پیامدهای بسیار منفی هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت ایجاد خواهد نمود.

منصوری تصریح کرد: با حفر چاه در لایه های زیرین، کیفیت آب نیز کاهش می یابد و در دراز مدت نیز باعث تبدیل زمین های کشاورزی به شوره زار خواهد شد.

دبیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان خاطرنشان ساخت : به دلیل رشد کند گیاه در خاک، کیفیت محصولات کشاورزی در حال کاهش است چراکه با کاهش وضعیت منابع آب، بافت خاک تغییر پیدا می کند و خروجی آن، کاهش کیفیت محصولات و در نهایت متضرر شدن کشاورزان خواهد بود.

منصوری ادامه داد : مهمترین دغدغه در برداشت بی رویه از منابع آب، بحث فرونشست زمین است که حتی با بارش های بیش از نرمال هم، زمینی که دچار این مشکل شده، دیگر برگشت پذیر نخواهد بود که در همین راستا شرکت آب منطقه ای استان مجموعه اقداماتی را برنامه ریزی و پیاده سازی نموده است.

وی تاکید کرد:  از مهمترین برنامه های شرکت آب منطقه استان می توان به ملزم شدن کشاورزان در برداشت از منابع آب مطابق پروانه، نصب کنتور هوشمند در راستای پایش منابع آب، نغییر روش های آبیاری از سنتی به نوین و تحت فشار در راستای کاهش برداشت از منابع آب که رعایت تمامی این موارد از سوی کشاورزان گرامی، مستلزم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است، اشاره نمود.

منصوری در پایان خاطرنشان ساخت: وزارت نیرو بر این باور است که هیچوقت به تنهایی قادر به حفاظت از منابع آب نخواهد بود که در همین راستا برگزاری نشست های فصلی با بهره برداران در تمامی دشت های استان ، با مقامات قضایی و اجرایی، استفاده از ظرفیت رسانه های استان، حمایت های صدا و سیما و اصحاب رسانه در انتقال به موقع اطلاعیه ها، اخبار و ... و از همه مهمتر همراهی و همکاری کشاورزان خواهد بود که ما می توانیم از این نعمت بدون جایگزین پروردگار به درستی استفاده نماییم.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از برگزیدگان دوره و متولیان اجرایی طرح تقدیر شد.

کد خبر: 1138
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 23 خرداد 1402
  آخرین به‌روزرسانی : سه‌شنبه 23 خرداد 1402
 لیسانس حقوق
 306