با حضور استاندار ایلام؛

آغاز مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل صنعت آب و برق جنوب غرب کشور

اولین مانور تمرینی آموزشی صنعت آب و برق منطقه جنوب غرب کشور با رویکرد «مقابله با تهدیدات و مخاطرات، به منظور تداوم خدمات آب و برق در کنگره اربعین » به میزبانی استان ایلام و در شهر مرزی مهران با حضور استاندار ایلام برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ایلام؛ روز چهارشنبه، 6 آذر ماه، اولین مانور تمرینی- آموزشی منطقه جنوب غرب کشور (ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان) با هدف هم افزایی و ارزیابی میزان آمادگی و تمرین اکیپ‌های عملیاتی صنعت آب و برق در مقابله با شرایط بحرانی، با حضور دکتر بهرام نیا استاندار ایلام، مهندس کرکانی نماینده وزارت نیرو، مهندس رستم خانی نماینده دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منابع آب ایران ( HSE  ) مهندس پزشکی دبیر ارزیابی مانور، مهندس نصیری رئیس تیم ارزیابان و جمعی از مسئولین، به میزبانی شهرستان مهران در محل پایانه مسافربری برکت، برگزار شد.

استاندار ایلام در آیین افتتاح این مانور با بیان اینکه وجب به وجب این خاک، مقدس و مطهر است، گفت : استان ایلام با داشتن 435 کیلومتر مرز مشترک با کشور عرق، محل عروج 13 هزار شهید والامقام است.

وی مهران را دروازه عتبات و پایتخت خادمین اباعبدالله الحسین(ع) برشمرد و افزود : در راستای فراهم نمودن شرایط رفاهی برای زائرین اربعین حسینی و در دولت مردمی ایران قوی، همه زیرساخت ها به صورت تدریجی که همچنان ادامه دارد در این استان ایجاد شده است.

دکتر بهرام نیا تصریح کرد:6400 میلیارد تومان برای احداث و تکمیل زیرساخت های راه ها و امکانات رفاهی و بهداشتی در طی 2 سال گذشته هزینه شده است که از این مبلغ فقط 5000 هزار میلیارد تومان در حوزه ساخت و بهره برداری از راه های منتهی به مهران هزینه شده است.

رئیس شورای پدافند غیرعامل و ستاد مدیریت بحران استان ایلام اظهار داشت : تمرین امروز به واسطه حضور همراه با عشق شما در کاهش و دفع مخاطرات در بخش تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی در حوزه های آب و برق و روان شدن سیلابها، یک اطمینان برای مسئولین و مردم خواهد بود.

دکتر بهرام نیا با تاکید بر اینکه باید هر لحظه آماده باشیم و این میسر نمی شود مگر با رزمایش، تمرین و ممارست، تاکید کرد : عمده بحران‌ها در کشور ما نمود و سابقه تکرار دارد لذا وزارت نیرو و زیرمجموعه‌های آن ، عمده‌ترین زیرساخت‌ها را برای زندگی امروز تامین می‌کنند و فعالیت و خدمات آن‌ها با زندگی آحاد مردم در شهر و روستا و نقاط مختلف ارتباط مستقیم دارد.

استاندار ایلام برگزاری این مانور را اقدامی مثبت برای هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها عنوان نمود و اظهار داشت: امیدواریم  این مانور با موفقیت برگزار و منجر به هم افزایی و آمادگی بیشتر شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقاء آمادگی‌ها در مقابل بحران و مواجهه با شرایط بحرانی با توجه به الزامات، ادامه داد: قطعا مدیریت سریع این بحران‌ها در حوزه آب و برق در ایام مختلف سال در شرایط اضطراری تمرین و آمادگی مستمر را می‌طلبد.

دکتر بهرام نیا  برگزاری این مانور و ارتقاء این آمادگی‌ها و هماهنگی‌ها در این زمینه را قدم مثبت و موثری در راستای خدمت رسانی بهتر به زائرین در شرایط بحرانی دانست.

با برنامه ریزی‌های انجام شده توسط هر یک از کمیته‌های شش‌گانه صنعت آب و برق استان ایلام، استقرار اولیه نیروهای عملیاتی 4 استان جنوب غرب کشور شامل ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان در پایانه برکت شهرستان مهران انجام شد.

اکیپ های عملیاتی، امروز به محل های عملیاتی مانور در مناطق چهار گانه اعزام شدند و پس از استقرار در محل با فرمان ستاد فرماندهی مستقر در شرکت آب منطقه ای استان ایلام مانور شروع شد.

لازم به ذکر است در این مانور 264 نفر ، 16 اکیپ یاری رسان و 48 دستگاه خودرو سبک و سنگین در 4 حوزه حضور داشتند.

دکتر صادق علیمرادی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و رئیس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق استان ایلام در حاشیه این مانور ضمن مثبت ارزیابی نمودن برگزاری این مانور که با هدف سنجش میزان توان دستگاه های خدمات رسان در شرایط بروز بحران انجام شد، گفت: صنعت آب و برق ایلام آمادگی مقابله با مخاطرات مختلف در شرایط بحرانی را دارد.

وی افزود : حفاظت از تاسیسات سد انحرافی آل اسحاق از برنامه های مانور مدیریت بحران در منطقه جنوب غرب کشور است.

دکتر صادق علیمرادی ادامه داد: یکی از برنامه های مانور تمرینی - آموزشی پدافند غیرعامل در صنعت آب و برق منطقه جنوب غرب کشور در حوزه شرکت آب منطقه ای با حضور استان های یاری رسان، حفاظت از تاسیسات سد انحرافی آل اسحاق به جهت عبور ایمن سیلاب با ایجاد فضای ایمن و جلوگیری از ورود خسارات به سد است.

وی تصریح کرد: در این مانور آمادگی قرار است گروه‌های واکنش سریع شرکت‌های آب منطقه ای منطقه جنوب غرب ( ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان) ارزیابی شوند.

رئیس شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق استان ایلام یادآور شد: تمامی گروه‌های عملیاتی در زمان بروز بحران‌ها و حوادث گوناگون نسبت به رفع موارد ایمنی در قالب مجوزهای قانونی، اقدام لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

دکتر علیمرادی با تاکید بر صیانت حرفه ای از تاسیسات، خاطرنشان ساخت: این مانور و در این سطح با هدف انسجام‌بخشی، هوشمندسازی خدمات و بهره‌گیری از دانش و اطلاعات روز و برای مدیریت حوادث ترکیبی، برگزار می‌گردد.

وی نتایج مهم این مانور را افزایش تاب‌آوری صنعت و ارتقای دانش، مهارت و آمادگی کارکنان برای مقابله با تهدیدات و مخاطرات احتمالی برشمرد و تاکید کرد : افزایش هوشمندی در مدیریت شرایط اضطراری، ابزار شناسی و ابزار سنجی، سنجش کارآمدی منابع انسانی، افزایش اعتماد اجتماعی نسبت به عملکرد صنعت آب و برق در مدیریت بحران و ارتقای آمادگی و توان افزایی مطلوب در شرایط بحرانی از عمده اهداف اجرای این مانور است.

دکتر علیمرادی در پایان خاطرنشان ساخت: فرضیاتی که برای این مانور پیش‌بینی شده شامل: حادثه و پیامدهای آن، زیرساخت‌های صنعت آب و برق را هدف قرار داده، حادثه از نوع ترکیبی است و احتمال تنوع در تهدیدات و مخاطرات وجود دارد، تجهیزات موجود در استان آسیب دیده و پاسخگوی مقابله با شرایط اضطراری استان نیست که ضرورت استفاده از توان استان‌های یاری رسان در مدیریت شرایط اضطراری، محرز بوده و در این شرایط از ظرفیت‌های شرکت‌های صنعت آب و برق استان‌های یاری رسان برای کنترل و مهار بحران استفاده می‌شود.

کد خبر: 1214
  تاریخ خبر : چهارشنبه 6 دی 1402
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 6 دی 1402
 لیسانس حقوق
 281