با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام؛

جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان برگزار شد

جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان ( کارگروه استانی سازگاری با کم آبی ) با حضور دکتر هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، دکتر یارمحمدی معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان و سایر اعضای کارگروه در محل سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام؛ در این جلسه که به منظور بررسی عملکرد استان در برنامه سازگاری با کم آبی تشکیل گردیده بود،‌ احسان یارمحمدی معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان ایلام گزارشی از وضعیت بارندگی و ذخیره سدها در استان ارائه نمود.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه استان ایلام در حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است، اظهار داشت: کم آبی و تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌ها و معضلات جدی تبدیل شده، به طوری که ذخایر منابع آبی در اقصی نقاط کشور به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد : استان ایلام نیز از جمله استان‌هایی است که از سنوات گذشته با معضل کمبود آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند که سبب افت شدید منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی شده است.

یارمحمدی اظهار داشت : طبق آخرین آمار بارش در مرکز شهرستان ایلام از اول مهر تا ۸ دی، بیش ۲۲۹.۳ میلی متر بارش باران داشته‌ایم که در سال گذشته میزان این بارش‌ها ۱۲۶.۲ میلی متر و در بلند مدت تا این تاریخ ۱۹۴.۷ بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار داشت : در مجموع میزان بارش‌ها  نسبت به بلند مدت با کاهش ۱۸ درصدی مواجه بوده است.

یارمحمدی با تاکید بر اینکه حجم کنونی آب پشت سدهای چهارگانه استان با توجه به بارش‌های اخیر، ۷۱ درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: برای جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی رودخانه‌های استان در فصول مختلف از کشت محصولات پرآب‌بر ممانعت به عمل آمده است.

 وی در پایان با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای استان برنامه‌های میان مدت و بلند مدتی برای حفظ و تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت برای تمام استان تدوین نموده است، خاطرنشان ساخت: با رصد به موقع دشتهای استان، ایلام، تنها استان کشور است که چاه غیرمجاز ندارد.

در ادامه جلسه دکتر هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام برنامه سازگاری با کم آبی را یکی از برنامه های مهم و جدی استان عنوان کرد و گفت: اشاعه فرهنگ صرفه جویی با توجه به شرایط خاص استان دور از انتظار نیست.

وی افزود: خوشبختانه هماهنگی خوبی بین مدیران عضو کارگروه استانی وجود دارد.

دکتر هژبری اقدامات بسیار موثر شرکت آب منطقه‌ای استان در بخش کنترلها، جلوگیری از اضافه برداشت ها و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیر مجاز را شایسته تقدیر دانست و بر ضرورت ادامه این فرآیند تاکید کرد.

وی تاکید کرد: آبهای زیرزمینی به عنوان سرمایه برای نسلهای آینده باید حفظ گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام تصریح کرد: باید به سمتی برویم که از تجهیزات و تکنولوژی های روز در امر کشاورزی برای حفظ منابع آب استان بهره مند شویم.

در پایان اعضای کارگروه نسبت به اقدامات حوزه کاری خود، در رابطه با اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی و مصوبات جلسات قبل خود توضیحاتی ارائه دادند.

کد خبر: 1224
  تاریخ خبر : دوشنبه 18 دی 1402
  آخرین به‌روزرسانی : دوشنبه 18 دی 1402
 لیسانس حقوق
 371