برای اولین بار درکشور و استان ایلام صورت گرفت ؛

اجرای طرح جهش نهضت سبز با کاشت نهال در مجاورت کانالهای آبیاری و زهکشی دشت عباس، عین خوش و فکه

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای ایلام ، باحضور آقای سلیمانی دشتکی استاندار ایلام، آقای پور احمد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای، آقای احمدی رئیس منابع طبیعی استان ایلام و مقامات شهرستان دهلران، عملیات اجرایی اولین و بزرگترین طرح نهال کاری درکشور و استان ایلام با عنوان جهش نهضت سبز در عرصه شبکه های آبیاری و زهکشی دشت های عباس، عین خوش و فکه آغاز شد.

در این مراسم استاندار ایلام ضمن برشمردن اهداف و مزیت های این طرح گفت : یکی ازاهداف این طرح جنگل کاری، حفاظت از منابع آبی و خاک خواهد بود.

مهندس پور احمد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام نیز در این مراسم با اشاره به تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی دشت های عباس ، عین خوش و فکه و تاثیرات آن در عمران و آبادانی منطقه  افزود :  یکی از مشکلات بهره برداری از این طرح عظیم ،  ورود رسوبات بادی به داخل کانالها و زهکشهای طرح می باشد که ضمن لایروبی مستمر، جریان آب را در زهکشها کند و بعضاً متوقف می نماید واین امر با ایجاد اختلال در سیستم زهکشی شبکه ها، باعث زهدار شدن اراضی و همچنینن خسارات به اراضی کشاورزی در زمان وقوع بارش می گردد. لذا با کاشت دو ردیف درخت در مجاورت حریم کانالها و زهکشهای سطحی و جلوگیری از ورد رسوبات بادی به داخل کانالها و زهکشها، بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی را تسهیل و عمر مفید شبکه رو افزایش می دهد.

وی افزود: از دیگر اهداف اجرای این طرح کاهش تبخیر، افزایش راندمان آبیاری، تولید چوب و درآمد زایی جانبی می باشد.

این طرح به صورت تفاهم نامه مشارکتی فیمابین شرکت آب منطقه ای و اداره کل منابع طبیعی استان در طول 570 کیلومترو سطح 1000 هکتار به مدت دوسال اجراء می گردد.

کد خبر: 929
  تاریخ خبر : شنبه 22 آذر 1399
  آخرین به‌روزرسانی : شنبه 22 آذر 1399
 لیسانس حقوق
 1575