مدیرعامل آب منطقه ای استان در بازدید از پایگاه خبری بازتاب ایلام عنوان نمود:

مطالعات طرح جامع تامین آب شرب و صنعت بلند مدت استان تکمیل و به تصویب رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان در بازدید از پایگاه خبری بازتاب ایلام گفت : طرح جامع مطالعاتی تامین آب بلند مدت شرب و صنعت استان را تکمیل و به تصویب شرکت مدیریت منابع آب کشور رساندیم. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ایلام؛ مهندس علی پوراحمد با حضور در دفتر پایگاه خبری بازتاب ایلام افزود: شرکت آب منطقه ای در عرصه های مختلف تامین و عرضه آب ، احداث سدها، شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی ، ایستگاههای پمپاژ ، خطوط انتقال ، تصفیه خانه ها و همچنین حفاظت و حراست از رودخانه ها ، تالاب ها و کلیه منابع آب سطحی و زیرزمینی و ... فعالیت میکند.

وی مهمترین وظیفه شرکت را تامین، عرضه، مراقبت و محافظت از منابع آب دانست و اظهار داشت: در سنوات اخیر اقدامات بسیار خوبی در عرصه تامین  آب در سطح استان صورت گرفته بطوریکه در 4 سال گذشته در بحث توسعه گامهای بسیار موثری و چشمگیری برداشته شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه در دولت قبل تاکید بر مدیریت غیر سازه ای بود، تصریح کرد : خوشبختانه هم وزیر محترم نیرو و هم استاندار محترم بر توسعه منابع آب استان تاکید دارند چون استان ایلام پتانسیل بسیار بالایی در این عرصه دارد و جای کار بسیاری وجود دارد.

مهندس پوراحمد در ادامه گزارشی از وضعیت سدهای استان ارائه نمود و خاطرنشان ساخت : در بحث مهار روانابها اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته بطوریکه سد مخزنی و شبکه آبیاری زهکشی دویرج با حجم مخزنی 205 میلیون مترمکعب برای 11 هزار هکتار اراضی پایین دست که بطور کامل در مدار بهره برداری است، سد مخزنی و شبکه آبیاری زهکشی کنگیر با حجم مخزن 20 میلیون مترمکعب برای 1800 هکتار اراضی پایاب آن که به بهره برداری رسیده، شبکه آبیاری و زهکشی دشت عباس ، عین خوش -و فکه به مساحت ۵۳ هزار هکتار که جزو طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام خوزستان است که مزین است به طرح مقام معظم رهبری (مدظله)  که از طرح های منحصر به فرد کشور است به طوریکه در قالب یک طرح این سطح از اراضی که عمدتا لم یزرع و کانون ریزگرد بودند تبدیل به عرصه تولید و اشتغال شده و مهاجرت معکوس را در این منطقه گرم و مرزی کاملا مشهود است ، در این طرح بالغ بر ۲۷۰ کیلومتر لوله گذاری، ۲۹۰ کیلومتر کانال روباز بتنی  ، ۴۰۰ کیلومتر جاده سرویس، ۳۳۰ کیلومتر زهکش و بیش از ۳۰۰۰ ابنیه فنی و هیدرولیکی و شیرالات و اتصالات نصب شده است ، وی در ادامه تصریح کرد که ۳۳ هزار هکتار از این شبکه بدون استفاده از انرژی و صرفا به وسیله اختلاف ارتفاع زمین به صورت بارانی و تحت فشار کار میکند و این موصوع هزینه های بهره برداری را به مراتب کاهش داده است .

وی به سد مخزنی گلال اشاره نمود و تصریح کرد: این سد تامین کننده آب صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام است که تا پیش از این بخشی از آب مورد نیاز شرکت پتروشیمی ایلام از سد ایلام تامین می شد، سد گلال به صورت غیر مستقیم به آب شرب شهر ایلام کمک میکند و به عنوان منبعی برای آب شرب شهرستان چوار در آینده نیز به آن نگاه میکنیم و یکی از گزینه هایی است که برای این موضوع مطرح است که در آینده پس از تکمیل مطالعات و بررسی سایر گزینه ها نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اضافه نمود : طرح آبرسانی به ایوان از طریق چشمه های سیاهگل با 33 کیلومتر خط انتقال و سه فقره پمپاژ به بهره برداری رسیده که الحمدالله مشکل آب شرب شهر ایوان با اجرای این پروژه مرتفع گردید.

مهندس پوراحمد در خصوص سد میمه گفت: پروژه سد مخزنی میمه به عنوان تامین کننده آب 6 هزار هکتار از اراضی پایین دست دشت دهلران است که هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که متاسفانه این طرح به دلیل بحث فنی چندین سال عملیات اجرایی آن متوقف شد که با تکمیل مطالعات حوضه آبریز و مخزن سد با همکاری مشاورین ذیصلاح و اساتید دانشگاهی راهکار علاج بخشی پیشنهاد و به تصویب کمیته تخصصی ویژه وزارت نیرو رسید و پس از آن مجددا جریان نقدینگی طرح برقرار و عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد ، خوشبختانه با حمایت استاندار محترم و پیگیریهای صورت گرفته اعتبارات خوبی برای این طرح در نظر گرفته شده که اگر محقق شوند ظرف حداکثر دو سال شاهد آبگیری سد خواهیم بود .

پوراحمد در ادامه  سد مخزنی سیکان را به عنوان تامین کننده آب شرب شهرستان های بدره، دره شهر و آبدانان برشمرد و افزود : این طرح چندین سال به دلیل مسایل حوضه کرخه تعطیل بود که با پیگیریهای مستمر و پس از  بازنگری در اهداف طرح  موفق به کسب مجوز برای ادامه آن شدیم و با توجه به اینکه تامین آب شرب در اولویت وزارت محترم نیرو قرار دارد ، این طرح با دستور وزیر محترم جزو طرح های اولویت دار وزارت گنجانده شد و در صورت تامین اعتبار در سال ۱۴۰۳ شاهد آبگیری این سد مهم خواهیم بود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ادامه داد : عملیات اجرایی سد مخزنی چناره از سال گذشته شروع شد که آب شرب درازمدت شهرستان های سیروان، چرداول و کمبود شهر ایلام، همچنین آب کشاورزی و صنعت شهرستان چرداول را تامین خواهد نمود، این طرح نیز جزو طرح های اولویت دار وزارت نیروست و تامین اعتبار و اجرای آن مورد تاکید مقام عالی وزارت است.

وی در خصوص اخذ ردیف اجرایی سد مخزنی گدارخوش تاکید کرد : مطالعات این طرح انجام و از طرف وزارت نیرو در سال گذشته برای اخذ ماده ۲۳ و ردیف اجرایی به برنامه و بودجه کشور ارسال شد و چندین جلسه کارشناسی برگزار و موافقت اعضای کمیته جلب شد ولیکن برنامه این بود که طرح جدیدی شروع نشود ، منتها در روزهای  پایانی سال گذشته در حالیکه لایحه بودجه تقریبا نهایی و اماده ارائه به مجلس محترم بود در معیت آقای استاندار جلسه ای در برنامه و بودجه کشور  برگزار و اهمیت این سد و ضرورت اجرایی شدن آن تشریح و مورد تاکید استاندار محترم قرار گرفت خوشبختانه به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اضافه و ردیف اجرایی اخذ نمود ، فرآیند مناقصه این سد در دست اقدام است که در ماههای آینده شاهد کلنگ زنی این طرح مهم و موثر خواهیم بود .

مهندس پوراحمد تصریح کرد: این سد مخزنی با حجم مخزن  150 میلیون مترمکعب آب صنعت و ۶۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان مهران را تامین خواهد نمود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان در خصوص سد ورگر اظهار داشت: مطالعه و شروع عملیات اجرایی این سد  را وزارت جهاد کشاورزی انجام داده بود منتها بعد از ده سال فاقد پیشرفت فیزیکی بود ، نهایتا مسئولین استان تصمیم به تغییر دستگاه اجرایی گرفتند و ما هم اطاعت کردیم ، بلافاصله کار بازنگری مطالعات را از طریق مشاور ذیصلاح آغاز کردیم و در حال حاضر عملیات ژئوتکنیک سد در دست اقدام است ، یافته های ما حاکی از عدم کفایت مطالعات قبلی و جانمایی اشتباه سد است که نتیجه گیری نهایی و جانمایی سد پس از تکمیل مطالعات خواهد بود و در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات و امکان احداث سد از جمیع جهات اعم از زمین شناسی ، برنامه ریزی منابع آب و کیفیت و ... تلاش بر اخذ ردیف اجرایی و اصافه کردن به پیوست قانون بودجه سال آتی است .

مهندس پوراحمد با بیان اینکه بر روی تمام رودخانه های استان کار مطالعاتی و پتانسیل یابی احداث سد انجام داده ایم، گفت: استان ایلام ۱۵ رودخانه دایم دارد و ما ۱۶ سد مخزنی در دست بهره برداری ، اجرا و یا مطالعه داریم و دو سد مطالعاتی هم امسال استارت خواهیم زد  ، به عبارتی برای همه رودخانه های استان و در بعضی موارد حتی رودخانه های فصلی ولی با پتانسیل برنامه کنترل و مهار آب داریم .

وی تاکید کرد: برنامه ما این است که به حجم آب تنظیمی فعلی استان، حدود 700 میلیون مترمکعب اضافه کنیم  که با تحقق این برنامه سطح زیرکشت اراضی آبی استان از 120 به 180 هزار هکتار افزایش خواهد یافت، علاوه بر این آب شرب و صنعت بلند مدت استان نیز تامین خواهد شد و برای توسعه صنعتی جای نگرانی از بابت تامین آب نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در پایان خاطرنشان ساخت:  مطالعات طرح جامع تامین آب شرب پایدار و صنعت همه شهرها و روستاهای استان را تکمیل و جزو اولین استانهایی بودیم که توانستیم مصوبه اخذ کنیم از وزارت نیرو . بر اساس این سند مهم برای تک تک شهرها و روستاهای استان منبع آب پیش بینی شده که به فراخور نیاز و اعتبارات تخصیصی ، طرح را اجرا خواهیم کرد بطور مثال تامین آب روستاهای مهران و دهلران و کمبود چوار را از سامانه گرمسیری پیش بینی کرده ایم.

لازم به ذکر است بازدید مدیرعامل شرکت آب منطقه استان از دفاتر خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، سرپرستی روزنامه های سراسری در استان و نشریات محلی در راستای تعامل، تبادل نظر و تقدیر از فعالین حوزه رسانه که با انتقادات و پیشنهادات خود موجبات ترقی شرکت را فراهم نموده اند صورت می گیرد.

کد خبر: 1040
  تاریخ خبر : چهارشنبه 5 مرداد 1401
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 5 مرداد 1401
 لیسانس حقوق
 508