در این جلسه مشاور پروژه با بیان اینکه جاریسازی ارزشهای سازمانی موجب بهبود رفتار کارکنان شده و اخلاق حرفهای به مبنایی برای کسبوکار بدل میگردد، گفت : توجه به چگونگی و سازوکارهای لازم برای جاریسازی ارزشها و تبدیل آن به رفتارهای عملیاتی در لایهی عملیاتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
مهندس کاوه کشاورزی افزود : سازمان را می توان به مثابه یک گروه اجتماعی درنظر گرفت که افراد آن، در طول زمان و به تدریج، به دلیل تعاملات پایدار، صاحب ارزشها، نگرشها، آموزه ها و رفتارهای مشابه می شوند و این معنا آن قدر برجسته است که در علوم مدیریت، فرهنگ سازمانی مبحثی جدی و مورد تاکید است.
وی تصریح کرد : فرهنگ سازمانی، عبارت است از مجموعه ای از ارزش ها، باورها، درک و استنباط و شیوه های تفکر یا اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارند و همان مسئله ای است که به عنوان یک پدیده درست به اعضای تازه وارد (با الگوگیری از سایر کارمندان به صورت ضمنی و در حین کار) آموزش داده می شود و نشان دهنده بخش نانوشته و نامحسوس سازمان است.
وی در پایان با بیان اینکه هر سازمانی از خود و برای خود فرهنگی پدید می آورد و حتی شرکتهایی که فرآورده ها یا خدمات همانند و یکسان عرضه می دارند و بازاری مشابه را تغذیه می کنند، به گونه ای روشن به دلیل فرهنگشان، با هم متفاوتند، تاکید کرد: فرهنگ سازمانی، امری جاندار و زنده است که مدیران عالی سازمانها که نقشی محوری در تغییر فرهنگ سازمانی دارند، ابزارهای مختلفی برای اعمال این تغییر در اختیارشان است که به عنوان نمونه می توان این ابزارها به طور به دو دسته مکمل سیستم ها و ساختار رسمی و رهبری مبتنی بر ارزش تقسیم نماید.
لازم به ذکر است در پایان این کارگاه آموزشی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار و شرکت کنندگان به بیان نکته نظرات خود پرداختند.