نصب کنتورهای هوشمند، صیانت از میراث آیندگان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت : براساس ماده ۱۲ قانون توزیع عادلانه آب، چاه ها باید به وسایل اندازه گیری سطح آب و میزان آبدهی مجهز باشند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ایلام؛ دکتر صادق علیمرادی افزود: نصب و راه اندازی صحیح کنتورهای هوشمند و ارسال داده در حفاظت و صیانت از منابع آب های زیرزمینی نقش مهمی دارد.

وی اظهار داشت : با توجه به وضعیت بحران آب و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی، طرح احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی تدوین و به استان ها ابلاغ شد که یکی از موضوعات و محورهای اصلی این طرح کالیبراسیون کنتورهای هوشمند در راستای احیای سفره های آب زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام تصریح کرد: از مهمترین ویژگی و مزایای کنتورهای هوشمند، ارسال لحظه ای آمار به کشاورزان است که کمک شایانی در برنامه ریزی و استفاده بهینه از منابع آب های زیرزمینی و کاهش برداشت می نماید.

علیمرادی تاکید کرد : به منظور جلوگیری از اضافه برداشت آب چاه های مجاز بخش کشاورزی و صنعتی، روند نصب کنتور هوشمند آب در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در نصب کنتور نباید منفعت آنی کشاورز مد نظر قرار گیرد، بیان داشت: در صورت برداشت مازاد از پروانه بهره برداری از سفره های آبهای زیرزمینی، در دراز مدت به دلیل جابجایی چاه ها،  کف شکنی، پایین آمدن راندمان پمپ و ...هزینه های گرافی بر کشاورزان تحمیل خواهد شد.

دکتر علیمرادی نقش کنتورهای هوشمند در مدیریت و کنترل منابع آب های زیرزمینی را مهم و حیاتی برشمرد و خاطرنشان ساخت: اجرای این طرح و توسعه نصب کنتور آب هوشمند در سطح استان، نیازمند همکاری و تعامل کشاورزان با شرکت آب منطقه‌ای است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام تاکید کرد: اساسی ترین  اهمیت نصب کنتور هوشمند آب این است که کشاورزان بیشتر از پروانه بهرهبرداری نمی توانند از چاه ها آب برداشت کنند، از خالی شدن سفره های زیرزمینی جلوگیری کرده و از فرونشست های ناشی از آن پیشگیری می نماید.

دکتر علیمرادی در پایان با تاکید بر اینکه بهره بردارانی که از منابع آب بخصوص منابع استراتژیک زیرزمینی استفاده می کنند مکلف به اجرای سیستم های نوین آبیاری هستند ،خاطرنشان ساخت: مطابق قانون توزیع عادلانه آب، مصوبات شورای عالی آب و مفاد طرح احیا و تعادل بخشی، تمامی مشترکین صرفا به اندازه سقف تخصیصی که در پروانه بهره برداری آنها ذکر شده مجاز به استفاده از منابع آب می باشند.

کد خبر: 1160
  تاریخ خبر : دوشنبه 23 مرداد 1402
  آخرین به‌روزرسانی : دوشنبه 23 مرداد 1402
 لیسانس حقوق
 212