مدیرعامل شرکت آب منطقه ای از وضعیت مطلوب دریاچه سدهای استان ایلام خبر داد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت : علیرغم کاهش ۷۵ درصدی ورودی رواناب به سدهای استان، دریاچه سدهای استان وضعیت مطلوبی دارند. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای ایلام، مهندس علی پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: باتوجه به خشکسالی حادث شده و کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته و درازمدت؛ به تبع آن آورد رودخانه ها و ورودی به سدها نیز به شدت کاهش نشان می دهد . وی افزود : امسال نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد و نسبت به دراز مدت ۲۷ درصد کاهش بارش را در سطح استان شاهد هستیم که به صورت تصاعدی آورد رودخانه ها را متاثر نموده است بطوریکه بعضا تا ۷۵ درصد از روانابهای ورودی به سدها کاهش یافته است.

مهندس پوراحمد ادامه داد : با توجه به افزایش دمای کم سابقه و به تبع آن تبخیر و مصرف بالای آب در بخش کشاورزی ، صنعت و شرب ، برای حفظ تعادل بین منابع و مصارف چاره ای جز مدیریت مصرف و صرفه جویی در همه بخشها وجود ندارد.

وی با توجه به شرایط حاکم بر سال آبی جاری، اقدامات شرکت آب منطقه ای در راستای مدیریت مخازن سدها، رصد و کنترل مستمر منابع آبی و سایتهای معتبر هواشناسی را مهم عنوان کرد و افزود : به محض دریافت گزارش هشدار بارش از وزارت متبوع ، جلسه مدیریت بحران شرکت با حضور همکاران برگزار و ضمن رصد مستمر سایت های معتبر هواشناسی با حساسیت و وسواس بسیار زیادی در خصوص رهاسازی آب از سدها اقدام شد و نتیجه این دقت نظر، وضعیت مطلوب دریاچه سدهاست که به رغم کاهش تا ۷۵ درصدی ورودی به آنها اهداف خود را به بهترین شکل ممکن محقق نموده اند .

مدیرعامل آب منطقه ای استان با اشاره به حجم آب سدهای استان، تصریح کرد : آب سد مخزنی دویرج با حجم ۲۰۵ میلیون متر مکعب فعلا جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود و هم اکنون قریب به ۷۰ درصد این سد یعنی ۱۵۰ میلیون متر مکعب از حجم مخزن پر است.

وی با اشاره به تامین آب شرب مردم از سد ایلام، میزان مصرف سالیانه مردم از این سد را ۲۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۴۳ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد ایلام وجود دارد که دو برابر میزان مصرف سالیانه شهر می باشد.

مهندس پوراحمد در ادامه به اهداف سد مخزنی ایلام اشاره کرد و افزود : سد ایلام علاوه بر تامین آب شرب مرکز استان ، اراضی امیرآباد و کنجانچم را نیز مشروب می کند که در سال زراعی جاری به نحو مطلوب آب در اختیار زارعان قرار گرفت.

 

وی در خصوص دیگر اقدامات مدیریتی آب منطقه ای استان به آبهای زیر زمینی اشاره نمود و خاطرنشان ساخت : در این بخش طرح احیا و تعادل بخشی به بهترین شکل ممکن و در راستای ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در دستور کار شرکت قرار دارد که ماحصل اجرای این طرح، پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز ، نصب کنتور حجمی هوشمند ، اجرای طرح های تغذیه‌ مصنوعی و پخش سیلاب، جلوگیری از اضافه برداشت، جلوگیری از کاشت محصولات پرآب بر، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی می توان اشاره نمود.

کد خبر: 969
  تاریخ خبر : یکشنبه 28 شهریور 1400
  آخرین به‌روزرسانی : یکشنبه 28 شهریور 1400
 لیسانس حقوق
 850